poniedziałek, 7 maja 2018

Filigran - historia w pigułce...

Hey!


Filigran inaczej koronka bądź ażur


Można by rzec, że koronka od razu po opatentowaniu tego kroju wtargnęła na salony i pokazy mody. Jako wielka wielbicielka ażurowych ubrań dzisiaj chciałabym Wam nieco przybliżyć ich historię. A więc, nie przedłużając zapraszam do dalszej części notki ♥ 


Pierwsze plecionki uznane za pierwowzór dzisiejszej koronki odkryto w grobowcach starożytnej Grecji. Były to ozdobne sploty wykonywane techniką makramową, czyli sztuką wiązania sznurków. Podobnego rodzaju wyroby włókiennicze były znane również w Chinach. W średniowieczu koronki nie cieszyły się dużą popularnością, na taką ozdobę mogli pozwolić sobie tylko wysokiej hierarchii duchowni. Nic więc w tym dziwnego, że częściej można było je spotkać w garderobie męskiej niż damskiej. Kiedy w ówczesnych czasach mogłoby sobie tylko o nich pomarzyć. Dopiero w modzie renesansu znów do łask powróciła koronkowa sztuka. Początkowo filigran zawitał w garderobie Hiszpanów by w XVI w rozpowszechnił się w stylizacjach Europejczyków.

Największymi ośrodkami produkcji koronek były Wenecja i Finlandia. W późniejszym czasie prężnie rozwijającego się przemysłu pozazdrościli Francuzi. To właśnie koronki stały się ich dobrem narodowym.


 Wraz z rozwojem koronki na sile wzrosło zjawisko przemytu. Sposoby wywiezienia cennych wyrobów z kraju były niekiedy budzące kontrowersje. Owijanie zwłok, przewożenie filigranu w trumnach, a nawet pozbywanie się korpusów nieboszczyków to jedne z bardziej brutalnych metod. Inne, można by powiedzieć "ludzie" sposoby to ukrywanie koronki w bochenkach chleba bądź lalkach. W przemycie niekiedy brały udział zwierzęta, w szczególności psy, które były owijane cennym materiałem. 


Po I wojnie światowej koronka znacznie straciła na znaczeniu. Dopiero w latach 80 XX wieku za sprawą w głównej mierze Madonny, ażur ponownie zawitał do świata mody, w zupełnie innej odsłonie niż była znana uprzednio. Niegdyś kojarzona z niewinnością dzisiaj stała się podstawą do ekstrawaganckich, prowokacyjnych i seksownych stylizacji. 


Filigran co sezon cieszy się szeroką popularnością. Nowe wzory plecionek ich krój i niezwykła oryginalność znalazły szerokie grono odbiorców. Wraz z rozwojem koronka stała się podstawą do tworzenia coraz to bardziej wymyślnych ubrań od balowych długich sukni , aż po filigranowe kobiece dodatki


Liczę, że w przystępny sposób przybliżyłam historię koronki. Dopełniając dzisiejszego posta zamieszczam poniżej kilka zdjęć stylizacji, w której pierwsze skrzypce gra filigranowa bluzeczka.












Tymczasem zmykam ćwiczyć! :) Pa! Pa!




1. Co już wiedzieliście o koronce, a czego nowego dowiedzieliście się czytając mojego posta?
2. Jak oceniacie moje tematyczne zestawienie?


29 komentarzy:

  1. Bardzo podobają mi się takie koronkowe bluzki, totalnie w moim stylu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak ładnie ;D

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy nie zwracam uwagę na historie i takie informacje, a widzisz, dobrze jest wiedzieć :)

    Pozdrawiam
    Sara's City

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładny sweterek :)

    klaudia-niescioruk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Szczerze, ciekawy post. Bardzo podoba mi się koronka w odzieży, a Twoja bluzka jest wprost śliczna!

    klik ;)




    OdpowiedzUsuń
  6. bardzo podoba mi się ten sweterek, świetny jest :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ładny masz sweterek :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ślicznie wyglądasz :) Nie wiedziałam, że koronka ma tak obszerną historię :)

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna bluzka!Jak zwykle wyglądasz cudnie! Uwielbiam koronki, dlatego bardzo spodobał mi się Twój post! Tyle ciekawostek! :P

    OdpowiedzUsuń
  10. fajna stylizacja, ładny sweterek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. W koronkowej Tobie do twarzy :D Wyglądasz prześlicznie ^^
    Blog szafiarski Oleczki

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam koronki :) Ty wyglądasz bardzo ładnie w tej bluzeczce. Nie znałam tej nazwy koronki ;oo
    http://natalie-forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny post :)
    dizzyfashion1.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetna jest ta bluzeczka, super post! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo fajnie to opisałaś. Bluzeczka jest prześliczna, a spodnie też mi się podobają 😊

    OdpowiedzUsuń
  16. Stylizacja śliczna, jednak w zdjęciach zmieniałabym pozę i mimikę. Wtedy zdjęcia będą się bardziej wyróżniać.

    PS. Śliczna pomadka, jakiej używasz?

    YouTube
    blog

    OdpowiedzUsuń
  17. Duchowni w koronkach? To mnie zdziwiło. :o
    Bluzka nie w moim stylu.

    http://screatlieve.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. W sumie to o niczym nie miałam pojęcia :D
    Śliczna bluzeczka :)

    OdpowiedzUsuń
  19. uwielbiam takie bluzki, pięknie :)

    http://dalenadaily.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Przepiękna bluzka 😍
    Zapraszam do mnie

    mooniisun.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Ślicznie wyglądasz w tej filigranowej bluzce !
    Kurcze właśnie się zorientowałam, że mam faktyczne mało koronkowych ubrań ! Czas to zmienić.
    POZDRAWIAM,
    MALWA

    OdpowiedzUsuń
  22. Śliczna bluzka! uwielbiam koronkę, jest bardzo kobieca :)
    https://karik-karik.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam koronkę! Jest bardzo kobieca. Świetny wybór zarówno na co dzień jak i na wieczór. Bardzo podoba mi się w Twojej odsłonie :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Śliczna stylizacja!
    Pozdrawiam Eva
    W wolnej chwili zapraszam do siebie :)
    Oczywiście obserwuje!

    OdpowiedzUsuń
  25. Witaj. Mimo ,że to nie mój styl ubierania to same bluzki koronkowe robią wrażenie, są piękne, delikatne, eleganckie. Tobie pasują, ładnie w nich wyglądass, podkreślają Twoją dziewczęcą urodę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz mobilizuje mnie do dalszego działania!
♥ ♥ DZIĘKUJE! ♥ ♥